طوطي خاکستري(کاسکو)

طوطي خاکستري با نام علمي Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفريقا زندگي مي کند.اين طوطي داراي دو نژاد کنگو و تيمنه مي باشد.نژاد کنگو داراي جثه اي بزرگتر و داراي پرهاي دم روشن تري نسبت به تيمنه مي باشد.

کاملا مشخص نيست چه زمان اين پرنده به اروپا را پيدا کرد، اما هنري هشتم پادشاه انگلستان از يک طوطي خاکستري نگهداري مي کرد. طوطي خاکستري آفريقايي از اکثر طوطي ها بزرگتر مي باشد.طول بدن نژاد کنگو 12 تا 14 و نژاد تيمنه حدود 10 اينچ مي باشد.

هر دو نژاد داراي دمهاي خيلي کوتاه و قرمز رنگ ميباشند و اگر چه نسبت به ساير طوطي ها داراي پر و بال رنگارنگي نيستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گويي بالا بسيار مورد توجه مي باشند.طوطي خاکستري در طبيعت بسيار اجتماعي مي باشد.اين پرندگان بدليل داشتن امنيت بالاتر و همچنين علاقه به همنشيني با ساير همنوعانشان بصورت گله اي زندگي مي کنند.اين احساس دوستي مي تواند در يک پرنده خانگي به دوستي با انسان تبديل شود به طوريکه پرنده به راحتي عصبانيت يا ناراحتي صاحبش را تشخيص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.

بدليل زندگي اجتماعي، اين پرنده به محبت و توجه زيادي نياز دارد، بي توجهي به حيوان باعث ايجاد افسردگي و اضطراب در اين پرنده مي گردد.پرنده اي که مورد بي توجهي قرار گرفته اغلب مهاجم شده و پرهاي خود را مي کند.اين طوطي به صاحبي که براي رابطه با او اشتياق دارد نياز دارد، در صورتي که وقت کافي براي گذراندن با اين پرنده نداريد از خريد آن صرفنظر کنيد.

دليل شهرت اين پرنده هوش باور نکردني آن است،توانايي سخن گوئي اين پرنده افسانه ايست.طوطي هاي خاکستري توانايي يادگيري بيش از صد لغت را دارند همچنين مي توانند بسياري از اين لغلات را فهميده کاملا درست استفاده نمايند.علاوه بر اين مي توانند هر صدائي را که مي شنوند از قبيل صداي تلفن يا يک پرنده تقليد کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوي اش بسيار شيرين است.اگر مي خواهيد پرنده شما يک عبارت خاص را تکرار نمايد.به شکل هاي مختلف اين عبارت را بيان کنيد،يک بار با صداي بلند يکبار با صداي کم و يکبار با صداي کودک و يا هر صداي ديگر و موقع آموزش مستقيما به پرنده نگاه کنيد به اين صورت پرنده مي فهد که شما مي خواهيد او اين لغت را تکرار کند.براي اينکه پرنده اسم يک شي مثلا بيسکوئيت را ياد بگيرد آنرا در دستتان بطوري که پرنده آنرا ببيند نگاه داريد سپس کلمه را بوضوح ادا کنيد.کلمه را در يک جمله بکار بريد مثلا بگوئيد دوست داري؟ بعد بيسکوئيت را به او نشان داده و بگوئيد بيسکوئيت.اجازه دهيد پرنده بفهمد در مورد چه صحبت مي کنيد.

هميشه يک صاحب مسئوليت پذير باشيد،هيچگاه به پرنده لغات اشتباه ياد ندهيد،اگرمجبور شويد براي مدتي پرنده را به محل جديد انتقال دهيد چه رخ مي دهد؟ صاحب جديد احتمالا اصلا از يک پرنده بد عنق خوشش نخواهد آمد.هميشه اسباب بازيهاي متنوعي را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهيد تا حوصله حيوان سر نرود، در غير اينصورت پس از مدتي پرنده مشکلات رفتاري پيدا خواهد نمود.با تغيير دادن اسباب بازيها و بازي کردن با حيوان، پرنده را هميشه فعال نگاه داريد.


اين پرنده از ميوه هاي تازه ، سبزيجات ،غله ،ميوه هاي مغزدار وبذر گياهان تغذيه مي کند.در صورتي که از غذاي آماده استفاده مي کنيد اطمينان حاصل کنيد که اين غذا مخصوص طوطي هاي بزرگ بوده و همچنين غذاي خريداري شده تازه باشد.اين پرنده مي تواند گل کلم ،هويج،اسفناج ،ذرت آب پز و تقريبا هر نوع سبزيجاتي را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن اين سبزيجات نباشيد آنها داراي منقار بسيار قوي مي باشند، اجازه دهيد خود پرنده غذايش را تکه تکه کند.در مورد ميوه ها هم همينگونه رفتار کنيد ،پرنده به راحتي مي تواند يک سيب يا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهيد پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با اين کار مي تواند مدتي سرگرم باشد.

در ايران شما مي توانيد از غذاي اصلي حيوان كه تخمه آفتابگردان خام با اندازه متوسط (هيچگاه تخمه را شور يا بود داده استفاده نكنيد) و نيز انواع ميوه ها بنا بر سليقه حيوان كه غالبا ً از سيب ، پرتقال ، گيلاس ، هويج و … شامل مي شوند استفاده نماييد . فراموش نشود كه در قفس حيوان حتما ً از بلوك هاي معدني كه حاوي يد و كلسيم هستند استفاده نماييد .

دادن غذاهاي انسان از قبيل نان به پرنده ايرادي ندارد ولي دقت کنيد که پرنده نبايد غذاهايي از قبيل شکر،روغن حيواني ، شکلات ، کافئين و نمک بخورد.طوطي خاکستري اصلا پرنده کوچکي نيست هر چند دم بلندي مثل يک ماکائو(طوطي آمازون) ندارد اما به يک قفس نياز دارد که بتواند بالهاي خود را از هم باز کند وهمچنين از ديواره آن بالا رود.

اندازه قفس حد اقل بايد 36 در 36 باشد براي طوطي هاي بزرگتر بهتر است قفس را بزرگتر در نظر بگيريد.ميله اي که در قفس براي نشستن پرنده تعبيه مي شود بايد حد اقل داراي قطر يک سانتيمتر باشد تا پرتده به راحتي بر آن بنشيند.بخاطر داشته باشيد که اين پرنده يک طوطي بزرگ است و طوطي ها جويدن را دوست دارند اين بدين معني است که اگر قفس پرنده را نزديک يک کار شيک چوبي يا پارچه اي قرار دهيد پرنده نسبتا سريع آنرا از بين مي برد.

اين خطاي پرنده نيست جويدن جزئي از وجود اين پرنده است. طوطي هاي خاکستري حدود 40 تا 60 سال زندگي مي کنند.اين طوطي پرنده سالمي است و بسيار کم بيمار مي شود. شايع ترين بيماري اين پرنده پر کني مي باشد که به يک بيماري جسمي يا رواني دلالت مي کند.اين بيماري زماني آشکار ميشود که پرنده بصورت جدي شروع به کندن پرهاي خود مي کند.اگر اين اتفاق افتاد به پرنده اجازه دهيد به کار خود ادامه دهد ،پرنده حتي مي تواند نقاطي از بدنش را کاملا بي مو کند.

طوطي هاي خاکستري تنها پرندگاني نيستند که مبتلا به اين بيماري مي شوند ولي به هر حال يکي از پرندگاني هستند که به اين بيماري دچار مي شوند.اگر پرنده شما اين رفتار را از خود نشان داد به سرعت به يک دامپزشک مراجعه کنيد تا در صورتي که پرنده مشکل جسماني داشته باشد تشخيص داده شود.بيماريهاي جسماني مي تواند شامل يک بيماري انگلي،يک آلرژي غذايي يا کمبود مواد غذايي باشد.

در صورتي که هيچکدام از علائم بيماري جسمي وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به يک بيماري روحي دچار شده است که از دلايل اصلي آن مي توان ترس يا تنهايي را نام برد درصوتي که به يک دامپزشک خوب مراجعه کنيد مي تواند به شما در مورد رفتار با پرنده راهنمائيتان کند.بهترين راهنمائي مي تواند اين نکته باشد که پرنده را از آسيب در موقع پرواز حفظ کنيد.

خيلي از پرنده ها هنگامي که خارج از قفس هستند و بالهايشان کوتاه نشده آسيب مي بينند.اين پرنده ها اجازه پيدا مي کنند آزادانه پرواز کنند و در هنگام پرواز به ديوار ، آينه و يا پنجره ها برخورد مي کنند و آسيب مي بينند. پرنده اي که بالهايش کوتاه شده نمي تواند خارج از قفس پرواز کرده و به خود آسيب برساند.

در صورت تصميم به خريد طوطي خاکستري بهترين گزينه انتخاب طوطي است که از زماني که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط يک انسان تغذيه شده است .چنين پرنده اي به راحتي به انسان خو گرفته و به او اعتماد مي کند.بسيار کم اتفاق مي افتد که آنها نسبت به صاحب جديد خود حالت تهاجمي داشته باشند.

با اين حال دقت کنيد که جوجه بايد به سني رسيده باشدکه به تنهايي غذا بخورد در غير اينصورت پرنده براي رفتن به يک محيط جديد خيلي جوان است.يک پرنده فروش آگاه هيچگاه چنين پرنده جواني را نمي فروشد.طوطي خاکستري مي تواند يک دوست حيرت انگيز براي صاحبش باشد که مي تواند جذابيتهاي زيادي براي صاحبش ايجاد کند.

طوطي و صاحبش مي توانند مدتهاي زيادي با هم سرگرم باشند.اما همانند ديگر حيوانات خانگي، کليد اين کار توجه به پرنده است.طوطي خاکستري زماني طولاني زندگي مي کند و مي تواند براي صاحبش زندگي شادي را بوجود آورد.

 

واتس اپ
تلگرام
لینکدین
فیسبوک
پینترس

سایر مقالات

تصاویر مربوط به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید