کلینیک دامپزشکی پرشین

گوشها

گوشهای هرسگی را باید بطور ماهیانه تمیز کرد و چنانچه سگ مستعد به بیماریهای گوش باشد ، این عمل می بایست در فواصل کمتری صورت پذیرد . برای این کار انگشت خود را درحالی که یک پارچه نرم مرطوب یا پنبه مرطوبی به دور آن پیچیده شده وارد گوش نموده و با چرخاندن آن در داخل گوش را تمیزنمائید . تنها تمیز نمودن قسمتهایی از داخل گوش که قابل دیدن می باشد کافی است . همچنین برای این کار می توان از گوش پاک کن های اطفال نیز بهره گرفت . ضرورتی ندارد که تمام اجسام مومی داخل گوش خارج شوند ؛ زیرا این اجسام بطور طبیعی دارای عملکرد محافظت کننده ای نیزهستند .

در برخورد با گوش درد و یا چرکی شدن گوش ، بهتر است که با دامپزشک خود مشورت نمائید . چرا که در این حال بیمار به مداوا و درمان نیاز دارد . گوش برخی از سگها دارای دسته موهای زیادی است که مانع جریان هوا به داخل گوش شده و زمینه ساز عفونتهای گوش می شوند . در این حال با نظرخواهی از دامپزشک ، به وسیله انگشت یا موچینهای زنانه ، تنها موهایی که به راحتی کنده می شوند را از داخل گوش خارج سازید .

زخمهایی که درنوک گوش دیده می شوند ناشی ازگزش حشرات ، بخصوص مگسها هستند . در این صورت ابتدا آنها را با آب و صابون شسته و سپس با کمی پماد محافظت کننده و باند تمیز پانسمان نمائید . با سمپاشی جایگاه یا به روش مقتضی باید جمعیت حشرات را به حداقل کاهش داد .

مراقبت ازگوش ها

قسمتی از برنامه بهداشتی روزانه حیوان ، باید معاینه منظم گوش ها باشد . نژادهایی که گوش های بلند و افتاده دارند (مثل کوکر اسپانیل و پودل) ، بدلیل اینکه لاله گوش آنها مانع جریان منظم هوا به داخل کانال گوش می شود ، بیشتر از نژادهایی که گوش های ایستاده دارند مستعد عفونت های گوش می باشند . در صورت لزوم باید گوش ها را جهت خارج کردن توده های موم پاک کرد . بهترین روش ، استفاده از تکه کوچکی پارچه کتانی است که چند قطره پارافین یا روغن زیتون روی آن ریخته شده باشد . برای افراد بی تجربه استفاده از گوش پاک کن به هیچ وجه توصیه نمی شود ؛ زیرا سطح داخلی گوش بسیار ظریف بوده و حرکت ناگهانی حیوان ممکن است منجربه جراحت آن شود .

اگرسگ شما علائم گوش درد مثل کج کردن سر ، خارش گوش بوسیله پنجه ها ، ناله یا تکان سر را نشان می دهد ، بخصوص بعد از قدم زدن در مزرعه یا محیط پرگیاه ، ممکن است بذر گیاهان وارد گوش آن شده باشد . لذا بهتراست با دامپزشک تماس بگیرید . تکان مداوم سر می تواند نشانه آلودگی سگ به جرب گوش باشد . هرگونه بوی نامطبوع یا ترشحات از گوش می تواند نشان دهنده عفونت باشد که باید با دامپزشک تماس بگیرید

تصاویر مربوط به مقاله

واتس اپ